Handlekurv (0)

Sikkerhet

Enkle tiltak for å øke den aktive sikkerheten

Bruk mer penger på dekk. Gode dekk vil korte ned bremelengden betydelig. Les mer på egen side.

Forbedre sikten. Aquapel glassbehandling gjør at du kan se på en mye bedre måte i regnvær. Dette gjelder både utenfor vinduspusserfeltet, i pusserfeltet og på siderutene. Vask rutene både på utsiden og på innsiden.

Få bedre lys. Bruk gode lyspærer, for eksempel Philips. Sjekk at pærene er riktig montert og lyktene riktig innstilt. Les mer på egen side. Hold lyktene rene, og reparer matte plastlykteglass med ”Lyktfornyer”.

Enkle tiltak for å øke den passive sikkerheten

Plasser tunge ting nederst og fremst i bagasjerommet. Ikke la noe ligge på hattehyllen. Prøv å feste ev. bagasje i setet med selen.

Monter nødhammer, gjerne midt i taket. Da kan alle nå den, også hvis bilen ligger på taket.

Dra jakken over selen, slik at sikkerhetsselen blir strammere.

Juster nakkestøtten.

Du skal ha refleksvest og varseltrekant i bilen.

Du bør ha:

  • Førstehjelpskrin
  • Brannslukkingsapparat
  • Slepetau
  • Lykt
  • Skademelingsskjema
  • Skrivesaker.

Vi anbefaler også at du har engangsdress, hansker, litt verktøy og startkabler i bilen. Les om reservehjul på egen side om dekk.

Dette gjør bilfabrikantene feil

Mange tror at bilprodusentene prioriterer sikkerhet høyt. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det største målet er å tjene mest mulig penger, og da må man lage det kundene etterspør. Selv om sikkerhet er i fokus, blir ikke dette det samme. Eksemplene under forklarer gjerne dette best.

Antisikkerhets flerbruksbiler: Før hadde vi enten varebil, personbil eller kombibil. Da ble personer og gods adskilt for å ta vare på sikkerheten. Så kom flerbruksbilene. Det ble helt greit å ha noen seter foran, og samtidig et stort varerom bak. Alle vet at dette er livsfarlig. Men kundene ønsker det, og da blir de produsert og myndighetene føyer seg. Hvis bilprodusentene prioriterte sikkerhet, burde de laget en fleksibel skillevegg som kunne flyttes forover og bakover. Volvos løsning med å svinge bagasjegitteret opp i taket er et forbilde.

Krasjtester: For bilsalget sin del, er det viktig å lage biler som gjør det bra i sikkerhetstester. Bilene lages derfor med tanke på gode resultater i sikkerhetstester. Det er ikke det samme som å lage en mest mulig kollisjonssikker bil. Påkjørsel fra siden, bakfra og kollisjon med varerommet fullt, blir ikke prioritert. Da man konstruerte Saab 900 i 1993 ble disse faktorene tatt med. Høy sikkerhet for sidekollisjoner og en unik stivhet i de nedfellbare bakseteryggene er et par eksempler. Saabs bjelke på baksetene, som kombinerte sedanbilens sikkerhet med kombibilens fleksibilitet, blir ikke lenger produsert siden dette ikke påvirker kollisjonstesten. Når det gjelder forholdet sidekollisjon og frontkollisjon må man gjerne kompromisse. Saab kom ikke på topp i de lite omfattende og standardiserte testene. Vi fikk en bekreftelse på våre påstander, da amerikanerne i 2012 utførte krasjtester på en litt annen måte. Resultatet viste eksempler på at dyre europeiske biler falt igjennom.

Design går foran sikkerhet. Mange nyere biler er laget slik at det er kort avstand mellom hodet og taket, både foran og på siden. Dette har ikke noe å si i krasjtesten, men du bør være i en annen bil ved rundvelt.

Varseltrakanten bør ha sin faste plass i nærheten av sjåføren, for eksempel i dørtrekket, som på Mercedes varebiler. Ofte ligger den under all bagasjen eller den er ryddet ut av bilen. Førstehjelpsutstyr bør være montert på samme måte, for eksempel foran høyre forsetet som på BMW.

Design prioriteres foran sikre lys. Når blinklyset er montert rett ved siden av nærlyset, blir synligheten sterkt redusert. En blinklykt som er montert for seg selv, som på støtfangeren på eldre biler, vises mye bedre, men har et gammeldags design.

Mange biler har hovedlyspærer og andre pærer som er nesten umulig å bytte. 

Hovedlyktglass i plast blir mer og mer vanlig. Disse holder seg normalt ikke blanke i bilens levetid. Resultatet er dårlig lys, dårlig lysbilde og blending.

Gule blinklys lages med hvite lykter og gule pærer. Resultatet er at mange har hvitt blinklys, siden den gule malingen på pæren flasser av. Dette kan du løse selv ved å kjøpe pærer med gult glass. 

Bremserør lages i stål istedenfor i kobbernikkel. Falig rust på bremserør er en veldig vanlig mangel på EU-kontroll. 

Bensintank og bensinrør lages i stål istedenfor i plast. Dette øker faren for lekkasjer og dyre reparasjoner. Korrosjon kombinert med en kollisjon øker faren for farlig lekkasje og brann.

Slutt på verdens beste bremser. Mercedes/Bosch's SBC bremser ble produsert i perioden 2002-2005. Disse elektronisk styrte bremsene er de beste bremsene som er laget. Med disse bremsene kunne man få sammenhengende svarte striper på asfalten, samtidig med styring, og ingen risting. Sammenlignet med vanlige ABS bremser som gir farlig lang bremsestrekning på glatt føre, var dette et stort fremskritt. Problemer med driftsikkerheten kombinert med høy kostnad, gjorde at produksjonen ble innstilt. Uansett mener vi at ABS bremsene generelt er nedprioritert. Her er det et stort potensiale for forbedring.