Lyspærer og xenonlys

Hovedlyspærer

Hovedlyspærer bør du investere litt i, og ikke bare kjøpe de rimeligste. Disse er ofte dårlige, og da blir lysbilde og lysjustering feil og styrken dårlig. Vi selger Phillips Premium (+30%). Disse koster litt mer enn andre, men har høyere kvalitet. Vi erfarer at dyrere pærer som skal gi 50% mer lys har kort levetid. Vær oppmerksom på at H7-pæren er lett å montere opp ned. På H4-pæren skal kontaktene stå vinkelrett med den midterste stikken oppe. Øvre del av nærlyset skal ha en skarp linje, fra senter, på skrått opp til høyre, og vannrett ut til venstre.

Nærlysjustering

Mange biler har feil justert lys. Dette kan ha flere årsaker

  • Den innvendige justeringsbryteren har ikke stått på 0 når lys har blitt justert på verksted.
  • En fjær kan ha blitt byttet siden sist.
  • Det kan ha vært brukt en billig pære som forandrer lysbildet og verkstedet kompenserer med å justere.

Det skal lite til å forandre innstilling. Dette varierer med bagasje og mengde drivstoff. Vi anbefaler å ha mye drivstoff på tanken, normalt med bagasje og riktig dekktrykk når du skal på kontroll med bilen.

Xenonlys

Vi erfarer desverre at mange xenonlykter lyser dårlig etter noen år, ofte på nivå med en 60 år gammel veteranbil. Pærene avgir mindre varme og vi antar at produsentene har valgt for dårlig kvalitet på reflektorene. Dette gjelder mange ulike bilmerker. Xenonlys er derfor ikke ensbetydende med godt lys når bilen er noen år. I teorien skal disse lyktene justere seg selv ut fra hvordan bilen er lastet, men systemet er sårbart og elendig. Små stag med kuleledd er montert på en bærearm foran og bak, og forbundet med en elektrisk giver: Alt dette står midt i saltspruten. Vår erfaring er at xenonlys like ofte er ute av justering som andre lys. Skal du kjøpe ny bil og xenon er ekstrautstyr, kan du velge bort dette med god samvittighet. Både lyktene, pærene og vedlikeholdet kan koste mer enn du liker. Det er ikke lov å ettermontere xenonlys da det kreves automatisk nivåregulering.

Gule blinklyspærer

Mange biler har blinklys med gule pærer istedenfor gult glass i lykten. Det gule belegget på pæren sprekker og flasser av slik at du får gradvis et hvitt blinklys. Philips er de eneste vi kjenner til som produserer disse pærene med gult glass, men desverre tidvis med gult belegg på pærene (samme delenr. osv). Vi er i henhold til Philips Norge de eneste som "siler" ut de rette pærene.

Baklys som blinker i takt med blinklys

Dette skyldes dårlig jording i lykten. De fleste baklykter er laget slik at det er en plastplate som alle pærene er montert på. Bak på denne er det "gater" hvor strømmen ledes til pæreholderne. Ofte er det i kontakten til hele plastplaten det er dårlig kontakt. Dette repareres enklest på følgende måte

  • Lag en ledning med øye-kabelsko i hver ende
  • Bruk en oppladbar drill og en selvborende skrue
  • Skru den ene ledningsenden inn på baksiden av pæreholderplaten, i en "gate" som er jording
  • Den andre enden av ledningen festes på samme måte med selvborende skrue i karosseriet i bagasjerommet

Hvis lyset på en tilhenger lyser ukontrollert, skyldes det også jordingsproblem. Enten i lykten eller tilhengerkontakten, eller i jordingen fra bilen til kontakten. For å unngå korrosjon og dårlig kontakt i tilhengerkontakten, anbefaler vi Fluid Film spray.

Lyspærer og xenon